יום ראשון, 2 בינואר 2011

לבננו: תיק מסתורין

תיק המסתורין (mystery bag) נועד לחדד את החושים, ובמיוחד את החוש הסטריאוגנוסטי.

למעשה, זו כבר הגרסה השניה של תיק המסתורין. את הראשונה משום מה לא צילמתי.

בגרסה הראשונה הנחתי בתוך התיק ארבעה - חמישה חפצים בודדים. היית מושיט יד לתוך התיק, נוגע בחפץ, כשהוא עוד בתוך התיק, מנסה לנחש במה נגעת, מוציא ובודק אם צדקת (המנגנון לבקרה עצמית (control of error).

את התרגילים האלה חייבים לבצע בעיניים עצומות, שעצימתן מחדדת, בין היתר, את החושים. השאלה היא איך לגרום לילד לעצום את עיניו מבלי שירגיש מאוים או מפוחד. וזה נושא עדין. לכאורה, קיימות מספר אלטרנטיבות - לעצום עיניים פשיטא, ואז להוציא את החפץ, לנסות לנחש מהו עם עיניים עצומות, ואז לפקוח עיניים ולבדוק; לגעת בחפץ כשעוד בתיק, לנסות לנחש, ואז להוציא ולבדוק; או להשתמש בכיסויי עיניים.

בהתחלה נושא החושך היה נושא רגיש. כבר כתבתי לך, כשסיפרתי על נסיונות ההרדמות שלך, כי ממש לא אהבת לעצום עיניים. היית מגיב: "חושך. לא נוח לי לעצום עיניים". לכן, בהתחלה, כשהצגתי לך את הפעילות, הצגתי לך אותה לפי האלטרנטיבה הראשונה. אחרי שגילינו כי המאמץ לשמור על עיניים עצומות לפני שתנחש מהו החפץ מושך אליו את תשומת ליבך מהפעילות עצמה, עברנו לאלטרנטיבה הבאה, בה היית מחזיק אותם בתיק עד שהיית מזהה אותם.

לא יודעת מה קדם למה - נסיונות ההרדמות או התקדמותך בתיק המסתורין. לא סתם הם התרחשו במקביל..:) אך מפה לשם, לפתע החושך התחיל להיות החבר שלך. לפתע העיניים התחילו להעצם. אז ידעתי, כי תוכל להתיידד עם כיסויי עיניים (blindfold).

וכך התקדמת לשלב הבא.

בתיק מונחים 6 זוגות של חפצים מוכרים. את מכניס יד לתיק ומוציא חפץ. כשעינייך עצומות, אתה מנסה לנחש מהו החפץ. ואז מוריד את כיסויי העינים כדי לבדוק את עצמך.

כיסוי עיניים חוזר לעיניך. ואתה מכניס יד למצוא חפש נוסף התואם את זה שהוצאת - פעילות התאמה משוכללת (pairing and matching).

אין תגובות:

Related Posts with Thumbnails