יום חמישי, 1 באפריל 2010

פינת לימוד: המוח לומד הכי טוב מהכוונה

הפעם נלמד מ"The Brain Learns Best With Guidance" (מאמר מאת Maren Schmidt בעלת תור בKids Talk):

מחקרים העוסקים באיך להזדקן באופן המטיב איתנו מזכירים אלמנטים מסוימים לאיכות החיים: תקיפו את עצמכם בסביבה קרובה משפחתית וחברית, תהיו פעילים ותצחקו לעיתים קרובות יותר.

באופן מדהים, מרכיבים אלה לחיים טובים הם גם אלה שהמוח המתפתח של ילדים מתחת לגיל 6 זקוק להם. קשר חברתי חיובי משרת כחוצץ בין הילד הקטן לבין המורדות והעליות של החיים. האנשים בחיינו יכולים לרכך חוויות שליליות ולהעצים חוויות חיוביות. ילדים זקוקים למתווך, למעין מדריך, לשמור על קשריהם לטווח ארוך.

ילדים קטנים זקוקים לאנשים מסביבם שיקדמו, יקיימו, יגלו, ישמרו ויהנו מחווית החיים איתם. ילדים זקוקים למישהו שיסביר להם את הניואנסים התרבותיים. סיוע זה חיוני להתפתחות הילד הקטן, מכיוון שלילד אין כל יכולת או נסיון בעיצוב מה שמשפיע על התפתחות המוח האינדיווידואלית. הילד הקטן זקוק לאדם שיהפוך את החיים להגיוניים ויגן על התפתחות המוח.

מחקר מוח תומך במודל מקשר חדש של התפתחות המוח (connectionist model), לפיו קלט תחושתי (sensory input) יוצר במוח מערכות עצבית (neural pathways) המבוססות על חוויות החיים. המערכות שמקבלות קלט חזק יותר מתפתחות למורכבות יותר. המערכות שלא מקבלות את הקלט התחושתי - נעלמות.

האם אנחנו נולדים עם מתנות מולדות, או אנחנו קולטים אותן דרך הלימוד בסביבתנו? מחקר מראה כי ככל הנראה אנחנו נולדים עם נטיות טבעיות, אך אם הן אינן נתמכות בסביבתנו, אנחנו נאבד את היכולת לנצל את הכשרונות האלה. למשל, ילדים מאומצים להורים ולסבים בעלי כשרונות מוסיקליים שלא גדלו בסביבה עשירה במוסיקה, לא הראו כישורים או התעניינות במוסיקה מעבר לממוצע.

חוויות חיוביות יוצרות למידה חיובית. אם חוויות הילד שליליות, המוח לא רק לא מתפתח בכיוון חיובי, אך גם נעדר חוויות חיים חיוביות.

אין אנחנו רוצים להגן על ילדינו מכל חבורה או חבטה, כיוון שמחקר מצביע על כי אנו לומדים מטעויותינו, אך אנחנו רוצים להגן על ילדינו מטראומה ומהתעללות.

טראומה והתעללות מאופיינות כעונש פיזי, הפחדה, הקנטה או הטרדה. אין לילדים את הנסיון הנדרש להבין את המורכבויות של הבטיחות, נימוסים או סיבה ותוצאה, והם זקוקים למדריך חברתי שיסייע להם לנווט במי חברה סוערים אלה.

ילדים קטנים הם פגיעים. הם גדלים להיות עליזים דרך חוויות חיוביות בחייהם. אנחנו חייבים לספק להם סביבה נכונה לאינטראקציה נכונה ולהגן עליהם ממתח וממצוקה שבטראומה ובהתעללות.

המוח הצעיר זקוק לתמיכה חברתית חיובית ממשפחה ומחברים להתפתח בכיוונים בריאים וחיוביים. דיכאון ואלימות בחיים מאוחרים יותר נראים קשורים לחוויות מוקדמות עוינות. זה לא אמור להפתיע אותנו כי מחקר מראה שאנחנו נהנים מהמידע יותר, אם אנחנו צוחקים. צחוק משכך מתח, מסייע ליצור קשרים חיוביים ועוזר למוח להתפתח. לכן, תצחקו מדי יום עם ילדיכם. תכוונו ותגנו עליהם בהתפתחות מוחם הבריאה בדרך לאיכות החיים הנצחית.

אין תגובות:

Related Posts with Thumbnails