יום רביעי, 5 באוגוסט 2009

מעתה הפעילויות על המדפים

לפני שבועיים בערך חל שינוי ניכר בסביבת העבודה שלך (סביבה מתוכננת ובטוחה - prepared environment). כבר כמה חודשים רציתי להרים את הפעילויות שלך מהרצפה, שם הן היו מפוזרות במשך חודשים אחרונים, למדפים. התעכבתי כיוון שחיכיתי להתאים את המדפים לבית החדש שלנו. ואז הגיע הטלפון המפתיע מאישה מדהימה, שהחליטה לסגור את הגן שלה שהתחיל כגן מונטסורי עוד ביפן. כך במפתיע לגמרי מצאתי מישהי ממש לידי, שיכולתי לקנות ממנה הרבה מאוד פעילויות של מונטסורי, עליהן עוד יסופר בהמשך (לצערי, כולן יהיו רלוונטיות רק בעוד שנה וחצי לערך; את הפעילויות לתקופה הקרובה יותר אני עוד שוברת ראש איך נביא מארצות הברית). בין היתר, מצאתי אצלה גם את המדפים האלה. בדיוק, אבל בדיוק, כפי שרציתי לבנות לך! ואללה! יש לך מדפים חדשים! במידות שמתאימות גם לבית החדש שלנו! רק נשאר לצבוע אותם לקראת המעבר...

התרגשתי מאוד עת העליתי את הפעילויות על המדפים. התלבטתי איך תקבל את השינוי. ו... קיבלת אותו בברכה. יש עוד כמה הרגלים צולעים שבתקווה יעלמו עם הזמן. למשל, אינך דואג להחזיר כל פעילות למקומה לפני שאתה לוקח את הבאה בתור. אך אני סבלנית. אני יודעת שאם אקפיד להדגים לך זאת, כמו גם דברים אחרים, עם הזמן אתה תתחיל לעשות כן מבלי שהוספתי מילה. אם כי לעיתים אני כן גם אומרת לך כי אנחנו מחזירים כל פעילות למקומה, לפני שלוקחים את הבאה בתור.

אינני מעמיסה את המדפים בפעילויות רבות. ממשיכה להחליף את הפעילויות מדי שבועיים לערך. החוכמה היא לאפשר לך להתרכז ולא להתפזר, אך גם להיות רגיש לזמן בו אתה מתחיל להשתעמם. בסידור הפעילויות על המדפים, אני נוהגת לסדר אותן כך שתצליח לקחת את המגש מבלי להפיל את תכולתו. שוב, חייבים לזכור את עקרון הזהב בגישה המונטסורית. מה שהכי חשוב הוא כי הסביבה תהיה מתוכננת וערוכה היטב בשביל הילד. הכל נועד להיות כזה שיגרום לילד להצליח בו. אם, למשל, הפלת את הקערות שהיו על המגש, סימן כי אני הייתי צריכה לשים אותן על מדף נמוך יותר, או על מגש גדול יותר (ולא דווקא כי אינך יכול עדיין להרים מגש עם קערות).

דבר נוסף, כבר מעכשיו אני מנסה להפריד בין אזור הלימוד לבין אזור המשחק. הפרדה שתהיה מוצלחת יותר בבית החדש. שם גם תבוא לידי הביטוי פינת יצירה מופרדת. לכן, השארתי את סלסלת כלי הנגינה שלך ואת הקוביות על הרצפה ליד היציאה למרפסת.

אין תגובות:

Related Posts with Thumbnails