יום שלישי, 11 באוגוסט 2009

איך נחמיא לך על יצירותיך?

גם בתחום האומנותי, המחמאות (praising) שניתן לילד על יצירתו תהיו בונות ותיאוריות. חשוב מאוד להבין כי בשביל הילד המשיכה ליצור היא פנימית. הוא מעוניין בתהליך היצירתי ולא בהערכת הסביבה החיצונית כלפי יצירתו. אל לנו לשנות זאת. במקום להחמיא במחמאות ריקות מתוכן ("איזה יופי!", "עבודה מצויינת!", "איזה ציור יפה ציירת", "כל הכבוד"), כדאי להחמיא במחמאות שיעשירו את הילד בין אם בהרחבת השפה שלו, בין אם בעידוד המחשבה העצמאית שלו, בין אם בתיאור מילולי של מה שהילד יצר באופן אינטואיטיבי. אכן, ניתן מדי פעם להגיד לילד כי אהבנו את יצירתו, אך יהיה זה הרבה יותר תורם, אם גם נסביר לו למה אהבנו אותה, תוך כדי שנשתמש בתיאורים ובביטויים שבנוסף, גם יעשירו את אוצר המילים שלו.

"בפעם הבאה שהילד שלכם יראה לכם את העבודה האומנותית שלו, תנסו להעיר את אחת ההערות הפתוחות הבאות:

תגידו: "אני רואה כי השתמשת בהרבה אדום בציור שלך", במקום "זה יפהפה, עבודה מצויינת". בהערתכם לגבי השימוש בצבעים בציור, אתם מודים כי באמת הסתכלתם על הציור וגם סללתם דרך לילד לספר לכם, מדוע הוא בחר להשתמש באדום, מה זה אומר, או איך הוא הרגיש בעת הציור. לעומת זאת, כשהערתם: "עבודה מצויינת", הדיון הסתיים.

... התיאור המילולי של הציור הוא ההזדמנות לילד לתקשורת חברתית, להביע את רגשותיו ולרכוש בטחון עצמי בכישוריו התקשורתיים. תזכרו, כשאתם שואלים שאלה של "כן" או "לא", כל מה שתקבלו בחזרה יהיה "כן" או "לא".

הערות אפשריות נוספות:

"מדוע בחרת להשתמש בשלושת הצבעים האלה?"
"איפה אתה רוצה לתלות את הציור הזה שלך?"
"על מה חשבת כשציירת את הציור הזה?"
...
"איך יצא לך צבע אפור?" (The Montessori way to praise your child's artwork" by Jocelyn Scotty)

וגם:

"אתם יכולים לתאר את מה שהילד עושה, כמו, למשל: "אני רואה כי אתה מכסה את כל הנייר בקוים", "לבטח, אתה עובד קשה", או "כל היד שלך זזה למעלה למטה, וכך גם הקווים על הנייר שלך". אתם יכולים לתאר את אופן השימוש בכלים. למשל, "כשאתה משפשף את הנייר עם החלק הצדדי של הפסטל, הקו הוא בדיוק ברוחב של הפסטל!". אתם יכולים להתמקד בקווים. כשאתם מצביעים על קו מסוים, אתה יכולים להוסיף: "עשית קו זגזג". אתם יכולים להצביע על תוצאות הלחץ שהופעל על כלי מסוים, כמו, למשל:" תראה כמה חזק את לוחץ על הפסטל. זה הופך את הקו לקהה מאוד"... אתם יכולים להעשיר את אוצר המושגים האמנותיים של הילד שלך על ידי הערה הבאה: "או תראה! קו אלכסון!"

... כשאתם מנסים לחשוב על הערות מסייעות, תזכרו כי על ידי תיאור פשוט של הפעילות או של הציור, אתם מאוד מסייעים לילד, כיוון שאתם מגבירים את מודעותו לסיבות ולתוצאות של פעולותיו, ואתם מדרבנים את התפתחות השפה על ידי העשרת אוצר המושגים של הילד. ההתעניינות שלכם ואישורכם הם שתי תרומות הכי משמעותיות שאתם יכולים לתרום לאומנות ילדכם. תקחו בחשבון את השלב ההתפתחותי של ילדכם, בעת שאתם מעירים את הערתכם. "זה נראה כמו בית" יכולה להיות הערה מתאימה לילד בן 7, אך לא לילד בן 3 (גם אם זה באמת נראה כבית לכם [כי לרוב, הוא באמת לא התכוון לצייר בית]).

תשקלו את השאלות הבאות בעת שאתם שוקלים את הערתכם:

1. איך פעולותיו של הילד משפיעים על הציור
2. איך הוא משתמש בצבע
3. סוג הקו שהוא צייר
4. איך העבודה הנוכחית שלו נבדלת מעבודותיו הקודמות
5. הדרך בה השתמש בכלי
6. הלחץ שהפעילה היד על הכלי
7. איך הילד הרגיש בעת עבודתו

הערות מסייעות מעשירות את שפתו של ילדכם ונותנות תוקף למאמציו. למשל,

"או תראה! ציירת קו ישר, וגם קו מעוקל"
"חלק מהקוים שלך כל כך ארוכים שהם יוצאים מחוץ לגבולות הנייר"
"אני רואה קו עבה בדיוק ליד הקו הדק"
"אתה כנראה לחצת חזק מאוד על הפסטל לעשות קו כל כך קהה"
"הצורה השחורה היא ממש ליד הצורה הכחולה"


תזכרו כי האומנות לא חייבת להיות "יפה" כדי להיות טובה או כדי לספק לילד התנסות לימודית חשובה. ההערות המעודדות, לכן, חייבות לא להיות מוגבלות ל"יפה מאוד".

אין טעם להעיר את ההערות הבאות לגבי יצירת ילדכם:

"מה זה?"
"מה אתה עושה?"
"אל תעשה את זה ככה. תעשה ככה"
"מדוע אתה לא עושה את מה שטומי עושה?"
"תצייר ציור בשביל אמא"
"איזה ילד שובב! אל תצייר על הקירות" ("Young at Art" by Susan Striker)

אין תגובות:

Related Posts with Thumbnails