יום שלישי, 17 בפברואר 2009

מגלגלים את השטיח

אנחנו עדיין לא משתמשים בשטיח אישי (rug) להגדיר את תחום העבודה שלך. מההתבוננות שלי בך, החלטתי כי אנחנו נתחיל להשתמש בשטיח אישי כשטיח עבודה (עליו יתבצעו הפעילויות) אחרי שהפעילויות יונחו על משטח מוגבה (דוגמת מדף - וזה יקרה עוד מעט, אחרי שהליכתך תהיה יציבה בהחלט). נראה לי כי אז יהיה מבחינתך תוכן והגיון מאחורי לקיחת השטיח קודם, פריסתו ואז נשיאת הפעילות המובחרת אליו והנחתה עליו. בינתיים, נדמה לי כי זה רק יבלבל אותך. מיומנות נוספות, שלדעתי כדאי שתרכוש לפני תחילת השימוש בשטיח האישי, היא גלגול השטיח ופתיחתו.

גלגול השטיח (rolling a rug) היא פעילות מונטסורית קלאסית לילדים בני שנתיים וחצי. אך אין זה אומר כי פעילות זו אינה יכולה להתבצע על ידי מישהו קטן יותר. החוכמה היא, כמו בכל היבט מונטסורי, להתאים את הפעילות לילד - הן מבחינת יכולת הביצוע שלו, הן מבחינת מורכבות הפעילות, והן מבחינת ההצגה ההדרגתית שלה.

בהתחלה הצגתי לך רק את פתיחת השטיח. הוצאתי אותו מגולגל מהסלסלה, הנחתי אותו במרחק מה לפני, כך שפתיחתו תתבצע לכיווני (ולא ממני), ולאט לאט גלגלתי אותו לכיווני, כשאני פותחת אותו בקצות האצבעות של שתי ידיי. כשהשטיח התקרב אלי, זזתי קצת לאחור, כדי לפנות מקום לפתיחתו. עברו כמה ימים טובים לפני שניסית לפתוח את השטיח בעצמך. בהתחלה פתחת אותו שלא על ידי גלגולו.

אז ניסיתי גישה קצת אחרת. הייתי פותחת את השטיח בהתחלה קצת בעצמי, ואז עוצרת. ונותנת לך זמן להגיב.

הרבה פעמים היית ממשיך בעצמך לגלגל אותו עד שהיה נפתח.

כל כך יפה לראות את האצבעות הקטנות שלך מגלגלות את השטיח. ממש אומנות!

באופן דומה נהגנו גם עם גלגול השטיח. הייתי פורסת אותו לפניי, ואז מתחילה לגלגל בקצות האצבעות בכיוון ממני קדימה. מדי פעם מיישרת אותו בקצוות בצדדים (לא הייתי מצפה שתתחיל ליישר אותו גם אתה בשלב זה - רק לגלגל).

גם לגבי גלגול השטיח, אני מתחילה לגלגלו, ואתה ממשיך. כשמסיימים לגלגלו, מעבירים אותו לסלסלה.

ובין לבין, משהו שלא זכור לי כי הדגמתי לך - אחרי שפורסים את השטיח, ולפני שמגלגלים אותו בחזרה, אתה נשכב עליו למנוחת צהרים. אתה מניח אך את ראשך עליו. מדהים! ומובן לגמרי. תמיד, מה שהכי חשוב הוא לדעת לנוח...:)

אין תגובות:

Related Posts with Thumbnails