יום שני, 19 במאי 2008

פעילויות לתינוקות - 1

בפוסטים הקרובים אני אנסה לתאר את הפעילויות שלמדת דרכן עד כה.

כבר אמרתי שאנחנו זהירים לגבי כל צעצוע שאתה בא במגע איתו באופן קבוע (אין אנחנו ממדרים אותך לחלוטין, כך שאם אנחנו פוגשים בחברים, אתה חופשי לעסוק במה שתרצה). וזאת הסיבה לכך. בשנים הראשונות לחייך אתה מתרכז בגילוי חושי של העולם המציאותי. אתה קולט את התכונות של החפצים שמסביבך דרך החושים שלך, וכך אתה מעשיר את הידע החושי שלך על העולם. ולכן, לפני שנכניס משהו לסביבה שלך, אנחנו תמיד נשאל את עצמנו איזה ידע תרכוש באמצעותו, ואם יהיה זה הידע שיעזור לך בהכרת העולם שמסביבך. אנחנו נחפש אחרי משהו שיאפשר לך להתנסות, שיעודד חשיבה וגילוי נוספים.

עוד דבר חשוב אחד, לפני שאני עוברת לסקירה - בגלל שאתה כל הזמן מתפתח, על התנסויותיך ועל יכולותיך, אנחנו משתדלים למחזר את הפעילויות שאתה נחשף אליהן מדי כמה שבועות (הפעילויות המועדפות עליך נשארות כל הזמן בהישג היד). וכך, כל פעם שאתה נחשף אליהן, אתה לומד משהו חדש ומחזק את המיומנות שכבר רכשת.

גם כאן העיקרון המרכזי הוא התבוננות בך. ברגע שאנחנו רואים שאתה מתחיל לפתח מיומנות כלשהי, אנחנו מגרים את הסביבה שלך באמצעות אחת הפעילויות שמותאמות למיומנות זו. ובהמשך משתדלים להעלות את סף הקושי.

טבעות - בין הפעילויות הראשונות שנחשפת אליהן. ואתה כל כך אוהב אותן!

**הטבעת שבמרכז התמונה היא טבעת שחיפשתי כל כך הרבה זמן אחריה. לא יכולתי למצוא אותה בגודל הזה בשום מקום (הקוטר המומלץ - 7,5 ס"מ). בסופו של דבר, פירקתי אותה מאיזה צעצוע. בערך בגיל של חודשיים וחצי, כשהצלחת לחבוט במכוון בצפרדע שהיינו תולים על המובייל לפניך, תלינו את הטבעת הזו בחוט גומי (של תחתונים) במרחק נגיעה ממך. עבדת קשה עד שהצלחת לתפוס אותה, וברגע מדהים אחד, למשוך את הטבעת לכיוון הפה שלך. בכך, למעשה, איחדת את הגילוי החזותי עם הגילוי המישושי והתחלת לבסס את תפיסת העומק שלך. כך גם למדת כי החבטות שלך הן אלה שגורמות לטבעת להסתובב ולהתנדנד. וכך המשכת והתנסית אין ספור פעמים, במשך חודשים, כל פעם משכלל את התנועות עוד ועוד. כל בוקר שהיית מתעורר, עד לפני כחודש, כשעברת למיטת הרצפה, ולא היה איך להמשיך לתלות אותה מעל המיטה שלך, הייתה זו התעמלות בוקר שלך. מדהים בעיני - כל כך הרבה ידע, והכל בעזרת טבעת פשוטה!

**הטבעת השמאלית (מסט טבעות לווילון שרכשנו ב"הום סנטר") הייתה בדיוק בגדול היד הזעירה שלך. יכולת, ואתה עדיין אוהב, להעביר זמן ממושך בתפיסה שלך, בהחזקתה, באמצעותה גם למדת להעביר מיד ליד, להזיז את אצבעותיך המתוקות. והכי אתה אוהב - פשוט להחזיק אותה בשינייך...:) הייתה תקופה, שקשרתי אותה בעגלה בשרוך פשוט (כמו כאן, בתמונה, בה אתה בן ארבעה חודשים). יכולת כך לקחת אותה מתי שחפצת בכך, וגם כך למדת, בין היתר, על גבולות המרחב בשל אורך החוט של השרוך. עד היום אתה מתענג על שרוכים - תמיד יש בפיך הקטן אחד. מזל שבכל חולצה שניה שלי יש איזה שרוך..:)



**הטבעת הימנית - עלתה המון כסף בארץ (בסביבות 100 ש"ח, עדיף לקנות באמזון, אם אפשר), אך הייתה שווה כל אגורה. אני קראתי עליה בהתחלה ב-Michael Olaf, קראתי את כל ההמלצות החמות באמזון, והחלטנו להביא לך אותה במתנה בסילבסטר. היית בן 4 חודשים וקצת. והתאהבת בה מהתחלה (בתמונה אתה בן 4,5 חודשים). כל כך הרבה דברים למדת באמצעותה. בהתחלה רק החזקת בה, אחר כך הפכת אותה לרעשן, העברת אותה מיד ליד, תפעלת את החרוזים הקטנים באצבעותיך, והיום אתה מעביר בעזרתן את הטבעות. והדרך עוד ארוכה...:) אנחנו עוד נלמד צבעים בעזרתה..:)


רעשנים - מפתחים חוש ראיה ומגע. בעזרתם אתה לומד את הקשר בין התחושה הפיזית בידיך לבין הצורה שאתה רואה. אתה גם מפתח תיאום בין הראיה לבין המגע לבין השמיעה. אתה מרגיש, וכך לומד, כי תנועות שונות שלך עם רעשנים מפיקות צלילים שונים (חלש, חזק, נעים, צורם). אין סוף התנסויות...

** הרעשן הירוק בשורה העליונה באמצע - הוא הרעשן הראשון שלך. נתנו לך אותו במקביל לטבעת מסט הטבעת לווילון. כשהיית בערך בן חודשיים. משום מה מוכרים אותו רק בחנויות יצירה..?! מדינה מוזרה אנחנו. הייתי כמעט בכל חנות צעצועים באזור ומדדתי את הרעשנים על פי גודל ידך - כולם היו כל כך מסיביים וגרוטסקיים, שלא לדבר על זה שערבבו כל מה שאפשר בהן. כל כך שמחתי כשבמקרה גיליתי את הרעשן הזה! עד היום הוא אחד המועדפים עליך.

** שני רעשנים משני צידיו - מרקס. השמאלי מעץ נרכש ב"שילב" (משום מה רק בפורים הם מופיעים שם), והימני - שוב בחנות יצירה. המונטסוריאנים מעודדים שימוש ברעשן שקוף - כזה שניתן לראות בו את הסיבה לרעש, כדי שתוכל ללמוד גם מזה. ובכל זאת בחרתי לתת לך אותם בשל הצורה הפשוטה שלהם, והתאמתם לידך.

** שני הרעשנים בשורה התחתונה - רכישות של השבועיים האחרונים. שניהם גדולים יותר, עם פעמונים גדולים שעושים צליל יותר חזק. שניהם מחנות יצירה (פשוט מצחיקה אותי העובדה הזו). הימני הוא של חברת "חלילית" שמייצרת כלי נגינה פשוטים ובטיחותיים לילדים. הפעמונים שלו גם חיצוניים - מה שמסייע גם לתפעולם באמצעות באצבעות שלך.

כפיות - כן כן, כפיות. לא זוכרת באיזה גיל התחלנו עם זה. אני חושבת, ברגע שיכולת להחזיק אותן. התאהבת בהן מהתחלה! כנגד כל ההערות "התומכות": "הוא לא נחנק עם כפית??".

** האמצעית - כפית מסט מתנה של ראש השנה שקיבלנו ביחד עם צנצנת דבש. אתה פשוט חולה (סליחה, בריא:) על כפית זו. עד עצם היום הזה. כאן אתה איתה לפני חודשיים, בהיותך בן 7 חודשים.

** השמאלית - כפית תה רגילה. האמת, אנחנו קצת מנצלים לטובתנו את האהבה שלך לכפיות. במסעדות (פעם במילניום) או בארוחות משפחתיות או עם חברים, כשאתה מצטרף אלינו לשולחן - אנחנו קוראים לכפית לעשות לך בייבי סיטר..:)

** הימנית - כפית מסט לתה שאמא שלי תרמה לנו (תודה רבה, MAMA).


אנחנו נמשיך בקרוב.

אין תגובות:

Related Posts with Thumbnails